Lassan két hete, hogy megérkeztünk Ausztráliába. Az első napok-hetek a megérkezéssel, illetve az élethez szükséges, sürgős dolgok intézésével, adminisztrációval teltek, úm: bankszámla, adószám, jogosítvány, lakással kapcsolatos dolgok, autó, mindenféle bejelentkezés, gyerek iskolája, egyenruha, ilyenek.
Mivel már voltunk itt, nem ért (akkora) sokként az élet ára, de azért durva. Na.
Amikor kicsit tisztultak a dolgok, volt időm megfigyelni az itteni motoros társadalmat, és alapvetően igaz, amit Ausztráliára mondanak: itt minden, de legalább is nagyon sok minden pont fordítva van. Kezdjük ugye azzal, hogy az út rossz oldalán vezetnek.
Ausztrália napos, meleg éghajlatú ország/kontinens, Queensland állam, és ezen belül az a környék, ahol vagyunk, meg kifejezetten kétévszakos: május-szeptember között van a "hideg" évszak, amikor 16-18 fok körül van nappal, és éjszakára is leesik 12 fok körülire a hőmérséklet, és viszonylag gyakran esik. Kifejezetten hidegnek számít, ha 15 fok alá esik 1-2 napra - ezt az időszakot akár évekig is emlegetik.
Szeptemberben kezdődik, majd jön kb. novembertől az igazi, őrült nyár, 30-35-40 fokok, egészen februárig, amikor már inkább a kellemesebb 28-30 fokok repkednek, és sokszor felhős az ég.
Én emiatt azt gondoltam, hogy a motorozásnak itt aztán akkora, de akkora hagyománya van, hogy majd nem győzöm kapkodni a fejem... Hát nem.
Egyrészt a "polgári" lakosság körében az az elv tartja magát, hogy aki motorozik, az bűnöző. Így, kimondva, némi undorral az arcon. Ezt gondolja gyakorlatilag mindenki, aki nem motoros. Minden motoros a Hell's Angels tagja, aki az életedre, és a gyereked/feleséged életére tör.
Az autóban ülők igyekszenek nem tudomást venni a motorosokról. Akár olyan áron is, hogy leszorítják az útról, pedig itt aztán tényleg normálisan vezetnek az emberek. Értve ezalatt, hogy mindenki, értsd MINDENKI betartja az aktuális sebességhatárt - M3-as BMW, Ferrari California, McLaren 12C üvöltő motorral lő ki a lámpánál, és gyorsít egészen 60 km/h sebességig, majd szépen csorog a forgalommal. MINDENKI hosszan indexszel, MINDENKI beengedi a másikat, ha az indexszel. Korrekten és higgadtan vezetnek.
De a motoros, az egész egyszerűen nincs, nem létezik.
Pedig az itteni motorosok - akik egyébként nagyon kevesen vannak - egyáltalán nem közlekednek huligán, vagy ha tetszik, jó magyar módra. Nincs lane splitting, azaz sorok között motorozás, ők is betartják a sebességhatárt (!!44!4!!!), nem előzgetnek. Haladnak a forgalommal. Nincs egykerekezés, felesleges túráztatás, ilyenek.
Ami még megdöbbentő, az az egyéni védőeszközök teljes hiánya. Tisztára, mint az USA-ban. Sisak, az is csak azért, mert kötelező, és kész. T-Shirt, rövidnaci, tangapapucs, vagy jobb esetben crocs. Snitt.
Van egy apuka, aki a gyerekét motorral hordja a suliba (a szülők szerint biztos drogdíler!), de még a fiát is simán egy krossz-sisakban, és az iskolai egyenruhában ülteti maga mögé.
Eddig egy csopperes tatát láttam csak, akin volt bőrkabát és bőrnadrád. Mindegy, hogy R1-es Yamaha, Suzuki GSX-R 1000, vagy valami csupasz gép: strandcuccban motoroznak.
A motorok megoszlásáról, meg a Ducatiról majd a következő posztban, most megyek a kert végébe, a tengerhez, megnézem, van-e rák a hálóban.... ;)